Zareef in my womb

Zareef in my womb

Monday 30 January 2012

6 BULAN: Zareef first solid food

PART 1
Hari ini genap umur Zareef 6 bulan.Alhamdulilah rezeki Zareef ,aku masih menyusu badan.So,dah 6 bulan aku perlu memperkenalkan makanan pelengkap untuknya.Tapi nak mulakan dengan ape ye?.Akhirnya aku mendapat jawapan melalui pembacaan dengan melayari internet.Cadangan dari seorang Pegawai Zat Makanan,Jabatan Kesihatan.Makanan pertama yang disyorkan adalah puree epal,pisang,betik,pear,apricot.Jadi hari pertama aku cuba puree epal.Aku aplikasi 4 day rule dengan memberi makanan yang sama selama 4 hari untuk melihat anak aku serasi ataupun mengalami alahan terhadap makanan.Ini cara aku pada hari pertama prepare food untuk Zareef.Jom kita same2 share.Simple jer,tak perlu bagi anak nestum atau biskut.Kita buat sendiri jer,cuma perlu korban masa sikit.Air tangan ibu is a powerful tools for bonding.



Buah epal merah jadi pilihan,bukan yang hijau masam tu.

Dipotong dadu

Rebus beberapa minit jer

Blend dalam pengisar yang khas untuk kisar makanan anak dengan sedikit air rebusan epal 


Hasil epal yang telah menjadi puri,jangan terlalu cair sangat yer



Dah siap untuk di campur dengan susu badan.Kalu nak campur dengan susu badan semasa blend tadi pun boleh..tak perlu guna air rebusan epal..




AKHIRNYA...dapat juga aku aplikasi semua ni dan hasilnya Zareef tak menolak puri pertamaku,malah di habiskan satu kiub...Alhamdulilah










No comments: