Zareef in my womb

Zareef in my womb

Tuesday 2 October 2012

Butter rice with vege soup

Zareef dah masuk 14 bulan,masih suke makan nasi yang lembut ataupun bubur.Hari ni,untuk lunch die,aku buatkan nasi lembut dengan sup je.Ternyata die menerima dengan hati terbuka,hehee...Sesi makan merupakan aktiviti yang menyeronokkan kerana Zareef diberi kebebasan untuk makan sendiri sambil aku menyuapkannya.Setiap kali makan,aku on Baby tv ataupun bagi die tgk kartun depan tv.

Bab rumah jangan cakap la.Berterabur makanan kalau bagi die makan sendiri.Tapi aku tak kisah,itu sesi pembelajaran untuk Zareef.Lama2 ok la tu,dah ader skill.Memang penat sikit la sebab kena

kemas,menyapu,mop lantai setiap kali die makan.Bila tengok anak makan makanan yang kita masak dan habiskan memang puas hati.Hilang segala penat lelah..

Anyway,resepi aku memang simple je.Caranya:


  Butter rice-
  • Masak segenggam beras bersama unsalted butter,biar masak sampai lembut dan likat, dah masak isi dalam cawan dan telangkupkan               


   Vege soup-


  • 1/2 biji bawang besar dan 2 ulas bawang putih dikisar, dan tumis bersama dengan olive oil
  •  Setelah agak keperangan,masuk ikan bilis yg ditumbuk atau stok ayam
  • masukkan beberapa biji buah pelaga,bunga lawang,kayu manis,dan serbuk lada hitam
  • Kemudian masukkan sayur-sayur pilihan,aku guna carrot,kubis bunga,daun sup,daun bawang dengan cendawan tiram dan masak sampai sayuran empuk,       
       


Taraa...dah siap letak dalam pinggan besar




Hias dengan telur rebus


Makan sambil tangan sebelah pegang telur rebus,mana satu nak makan ni.


  

No comments: